Tuesday, March 24, 2020

Allah Sayang Kita

Awas dan ambillah perhatian terhadap teguran Allah.

1. Kadang2 teguran Allah itu melalui lidah org jahil yg jahat. Dlm seratus tuduhan dan makian nya itu mungkin ada betulnya. Maka yg betul itu kita perbaiki. Kerana itu adalah teguran Allah.
2. Kadang2 teguran Allah melalui lidah isteri. Dlm banyak2 leterannya itu ada benarnya. Maka berterimakasih lah kepada Allah.
3. Kadang2 dlm rungutan anak2 itu ada teguran Allah. Mengingatkan kita tentang tanggungjawab.
4. Kadang2 dlm gurau teman2 itu ada teguran Allah. Yg tanpa sengaja mereka menyebut suatu yg menyakitkan hati kita. Itu bukan kebetulan.. Bahkan itu ingatan Allah agar kita muhasabah dan kembali kepada Allah.
5. Kadang2 teguran Allah itu melalui bala'Nya kepada hamba. Kerana hamba itu tidak pernah berubah dgn cara lembut dan nikmat. Maka Allah mahu ia kembali kepada Allah, lalu di turunNya bala'.

Ingatlah.. ALLAH ITU SYG KITA. tiada yg lebih menyayangi kita selain Allah. Cinta Allah itu cinta yg hakiki. Walau kita pernah meninggalkan Allah, namun Allah tidak pernah meninggalkan kita. Walau kita pernah melupai Allah, tapi Allah tidak pernah sekelip mata pun melupai kita. Tanda Allah syg seorg itu ialah Allah heret ia kepada taubat dan ibadah. Allah putuskan ia daripada maksiat dan dosa. Tanda Allah benci kepada seorg hamba itu ialah Allah lepaskan ia kepada maksiat dan Allah halang ia dari taat.

Sekarang Allah beri kita masa untuk muhasabah. Allah beri kita peluang bersama keluarga. Allah beri kita peluang keluar dari kesibukan dunia yg selama ini menyebabkan kita jauh dari Allah. ALLAH MAHU KITA BERSAMANYA.. lalu mengapa waktu2 sebegini kita masih menjauhiNya.

Ampuni kami Ya Allah. 

UMS
Banjaria Court Samudera.
20. Mac. 2020.

No comments:

Post a Comment