Sunday, November 12, 2017

A Perfect Man

A Perfect Man

- wakes up at 5 am everyday
- exercises everyday
- makes his own bed
- cleans his room
- works sincerely
- does not touch alcohol
- helps in the kitchen
- does not indulge in night life
- is always punctual
- prays daily
- reads
- hits the bed at 9 pm sharp.

These men are found in Central jail.

Allah Maha Besar

"Bukan kesulitan yang
membuat kita takut,
Tapi ketakutan yang membuat kita sulit,
Karena itu jangan pernah mencoba untuk
menyerah,
Dan jangan pernah menyerah untuk mencoba.
Jangan katakan kepada Allah aku punya masalah besar,
Tapi katakanlah kepada masalah bahwa aku
mempunyai Allah yang Maha Besar."

Saturday, November 11, 2017

Wasap life

Effect of Whatsapp on the English language
Ali & Rani on Whatsapp :
Ali : Hi dear.
Rani : ✋
Ali : how are you .??
Rani : 😊👍
Ali : missing me..?
Rani : 😜😉
Ali : I'm not feeling well...
Rani : 😱
Ali : How was your day..???
Rani : 👌
Ali : are you busy.??
Rani : ✔
Ali : Why ?? What are you doing ??
Rani: 💄💅
Ali : is there anyone near you..??
Rani : ❌
Ali : why don't you reply in words? Why are you using smiley faces?
Rani :- 😥😡
Ali : I heard you failed in English ??
Rani: Who telled you ? It is unpossible.. I went to saw the resalt tomorrow... I Passed away
Ali : hmmm lets go back to smileys pls 😳😳😳
Rani:- ok dear, God blast you.
😂😝😂😆

Next level of  whatsapp language...😇😇😇😇
****
Boy :- I got a new job 😀

Girl :- ✋🐀🐀🐀

Boy :- whats this 😳

Girl:- CongRats 😜
****************************

Now this one will kill you........
😃

Girl-what is ur education ?

Boy- 🚂👂💍

Girl-what ?

Boy - Engineering

😂
**********************************

Girl : what is your name ?

Boy : 🍞☕

Girl : what nonsense.? ....your name is breadcoffee ?

Boy : no tube light my name is
        ..... bunty 😝

**********************************
This one is killer smily

girl : what are u doing ?
.
.
boy : 😗😕😗😕😗😕
.
.
girl : what is this ????
.
.
.
.
.
boy :   im eating PAN MASALA yaar....
😂😂😂😂😂😂
****************************

Girl- hey ur uncle bought a new TV

Boy:- ha

Girl:- how is it

Boy:- 📦📦👳📺📦

Girl:- what is this ??

Boy:- dabba he dabba uncle ka tv dabba..... .

😜😜😜😝😝😝😝

Don't laugh alone new joke comes in market forward to all  😃

Friday, November 10, 2017

Wasap punya pasal

*SUAMI YANG TUBUHNYA BERCAHAYA  KETIKA TIDUR*

Bertanya seorang istri kepada ustadz di satu majelis ilmu.

"Ustadz, saya melihat suami saya sedang tidur. Dia kerap Berselimut hingga menutup kepalanya. Tapi Anehnya, setiap kumenatapnya, selalu *ada cahaya yg menyinari wajahnya*. Bahkan Cahaya itu mampu menembus selimutnya.

Menurut pengalaman Ustadz...
amalan apakah suami saya, sehingga bercahaya...?"

*Jawab ustadz:*

_"Wahai ibu, suamimu itu sesungguhnya sedang whatsapp-an dlm selimut"_   😂😂😂

Thursday, November 9, 2017

Cara mudah nak wakaf

Ilp Ktn - Samsudin:
" Cikgu! Kenapa bagi buku koyak kat anak saya ni? Nanti akhir tahun cikgu salahkan anak saya dan anak saya yang kena denda pula. Saya nak tukar buku lain yang elok dan baru!" Tegas dan tinggi suara seorang bapa mengadu.

......

Jika anak kau dapat buku teks sebegini, kau perlu tahu kenapa jadi macam tu.

1. Murid tahun lepas hantar buku satu 'bundle'. Dah ikat siap-siap.

2. Cikgu kira dari tepi sahaja. Tanpa buka ikatan. Bila bilangan buku cukup dan nampak dari sisi elok, maka dianggap semua elok. Maka diserahkan pada murid untuk kegunaan tahun depan.

3. Kalau buka setiap 'bundle', kau bayangkan nak kira dan 'check' satu-satu dan ikat semula. Kalau murid 2000 orang, dan setiap murid terima 20 buah buku, cikgu tu kena kira 40,000 buah buku tahu tak? Mati kepenatan cikgu tu nanti.

4. Itu kecuaian murid tahun lepas sebenarnya. Murid tu tak jujur waktu serahan buku teks. Dan guru terlepas pandang hal ini.

5. Buku percuma ni ramai sangat orang tak hargai. Sebab bukan beli guna duit mak ayah dia. Murid tak jaga, ibu ayah pun jarang bagi ingatan pada anak supaya jaga buku tu elok-elok.

6. Sampai satu masa, buku rosak lebih banyak dari murid yg memerlukan. Nak tunggu stok buku baru, mungkin sampai lewat. Maka, solusinya bagi jelah buku walau rosak sedikit asal murid boleh belajar.

**

Apa perlu buat bila buku anak begini?

1. Hubungi guru, bagitahu dia elok-elok. Jangan marah-marah, jangan bernada sinis.

2. Tanya jika masih ada buku elok, jika ada tukarlah. Jika tiada, kau balut buku elok-elok dan bagitahu guru yang itu bukan silap anak kau. Jadi akhir tahun nanti dia tak perlu ganti.

Cara penyelesaian PALING AGUNG.

- Kau pergi kedai, beli buku teks baru untuk anak kau. Balut elok-elok dan cermat. Akhir tahun nanti kau jumpa guru sambil hantar buku dan cakap,

" Cikgu, sebenarnya akhir tahun lepas anak saya dapat buku teks koyak. Saya belikan baru agar anak saya selesa guna. Dan ni, saya nak wakafkan untuk pihak sekolah. Semoga banyak memberi manfaat pada murid-murid yang gunakan buku ini nanti."

Kan hebat tu. Guru pun pandang kau dengan hormat. Murid lain pun dapat manfaat. Kau pun dapat saham akhirat. Lengkap!

Dari kau pergi ke sekolah marah-marah hanya kerana sebuah buku teks yang harganya tak sampai RM10 pun. Mana lagi elok :-

- Kerana sebuah buku koyak martabat kau sebagai ibu bapa hebat jatuh.

- Kerana menggantikan sebuah buku, kau dipandang sebagai ibu bapa yang cakna.

Dan, hargailah buku percuma yang diberi saban tahun. Didik anak jaga dengan baik. Balut dan susun dengan elok agar buku tahan lama.

Didikan sebenarnya bermula dari rumah. Dan kita ibu bapa merupakan guru pertama dan selamanya untuk anak-anak kita.

Ingat tu.

#MFS
- Sedekah itu simpanan sebenar kita.
.

Wednesday, November 8, 2017

Realiti minyak d negara saya

Nujum Pak Belalang
Nujum Masai: Jika tuan bijaksana, marilah jawab
soalan hamba.
Pak Belalang: Silakan Nujum Masai.
Nujum Masai: Ada sebuah masalah, 1 banyak-
banyak, 2 sikit-sikit, 3 kadang-kadang, 4 jarang-
jarang? Apakah itu?

Pak Belalang: Minyak!!!!

Nujum Masai: Sebab!!!!

Pak Belalang:
1. Banyakk.. ertinya bulan ni sahaja.. banyak kali minyak naik....
2. Sikit-sikit.. ertinya sikit-sikit dia naik....
3. Jarang-Jarang.. ertinya jarang-jarang kita dgr minyak turun....
4. Kadang-kadang.. ertinya kadang-kadang kita dpt merasa minyak murah....😂😂😂

Ini yg anak anak patut lakukan utk ibu bapa

Semuga ada kebaikan copy dari sebelah
Kesilapan besar anak-anak
terhadap arwah ibubapa yang sudah meninggal dunia antaranya adalah :

1. Ada yang hanya menggantung gambar ibubapa di dinding-dinding rumah atau simpan gambar itu dalam dompet.

2.Ada yang suka simpan barang yang ditinggalkan oleh ibubapa, dijaga dengan baik atau diwariskan.

3. Ada yang sering pergi ke kubur hanya untuk bersihkan kuburan dan dicabut rumput.

4. Ada yang menangis dan bersedih sepanjang masa teringatkan arwah dan lain-lain.

Sebenarnya bukan itu sangat yang arwah ibubapa kita mahukan, harapkan dan perlukan. Semasa mereka berada di alam barzakh sana, ada yang lebih utama dari itu.

Sebagai anak kita wajib meneruskan bakti dan khidmat kita kepada arwah ibubapa kita. Di sana mereka teramat- amat menantikan doa dan kiriman pahala khas dari anak-anak mereka.

Yang mereka perlukan, antaranya ialah :

1. Doa keampunan dan rahmat Allah untuk mereka dari anak-anak.

2. Sedekah harta yang diniatkan pahalanya untuk mereka dari anak-anak.

3. Amal soleh yang dilakukan hasil didikan mereka dari anak-anak.

4. Anak-anak sering menyebut atau menceritakan apa saja kebaikan ibubapa.

5. Sedekahkan Al-Fatihah setiap hari untuk arwah ibubapa.

Setelah matinya seorang ibu atau bapa, segalanya sudah berubah. Di alam barzakh sana segala nikmat duniawi sudah tidak bermakna lagi… hilang sudah senda gurau, gelak tawa, main main, perhiasan indah atau harta dunia.

“… yang bernilai di sana hanya pahala yang dibawa atau yang dikirim…”

Ingatlah..hari ini kita sebagai anak, esok lusa kita mati amalan yang sama kita perlukan pada anak kita.

Berwasiatlah bagaimana kita mahu orang di sekililing kita lakukan untuk kita apabila kita menghadapi sakaratul maut. Kita sudah tidak mampu berkata-kata apabila berada dalam keadaan sedemikian. Bagaimana kita mahu anak isteri, kaum kerabat atau masyarakat membantu kita apabila berhadapan dengan kematian. Ketahuilah bahawa saat kematian itu adalah bila-bila masa. Berwasiatlah bagaimana kita mahu menghadapi sakaratul maut.

Wallahu a’lam…