Tuesday, December 11, 2018

SEJARAH DISEBALIK NAMA SUZUKI CUP


.
Riuh seMalaysia berkenaan suzuki cup dimedia massa Dan elektronik. Rata rata semua "alert" dgn situasi ini memandangkan Pasukan Malaysia layak ke final dan selangkah lagi menentukan kejuaraan edisi 2018.
.
Tahukah anda Suzuki cup ini adalah kejohanan anjuran Asean Football Federation hasil gabungan persatuan bola sepak Seluruh asean.
.
Sebelum Suzuki Cup, piala ini dikenali sebagai Tiger cup pada 1996 sehingga 2004 sempena penaja utama iaitu syarikat BEER dari singapura iaitu Tiger.
.
Bermula tahun 2008, syarikat yang berpengkalan di Jepun, Suzuki yang merupakan syarikat automotif telah menjadi penaja utama lantas piala ini bertukar nama kepada SUZUKI CUP.
.
Yang menjadi persoalan, mengapa Suzuki memainkan peranan ini memandangkan mereka bukanlah nama utama dalam industri berbanding sebuah lagi syarikat yg jauh lebih popular di Asean iaitu HONDA.
.
Rupa rupanya HONDA juga berminat pada mulanya utk menjadi penaja utama, tetapi kerana agak janggal menamakan piala ini sebagai HONDA CUP yang lebih sinonim dengan nama motor lampu bulat mereka,  maka mereka membatalkan utk sponsor..kan pelik kalau sape menang dapat HONDA CUP..kan kan kan
.
😆😆😆😆
.
Selamat berjuang Harimau Malaya! Ayuh bersatu atas nama negara!

No comments:

Post a Comment