Friday, April 1, 2022

kisah b40

Tengah viral cerita prof yang perlekehkan B40 teringatkan kisah zaman sekolah...40 tahun lepas. 
Waktu masih belajar di sekolah rendah. Aku pergi sekolah bawa bekal. 
Tiba waktu rehat, Aku menyorok belakang sekolah. Buka bekal nasi lemak yang Emak  aku buatkan. Lapar sangat masa itu.

Belum pun sempat  Aku suap makanan dalam mulut, “ Hoi bodoh. Tak malu datang sekolah bawa bekal” jerkah Akop, rakan sekolah Aku.

Puiiii, dia ludah ke dalam bekal Aku.
Kemudian dia hebahkan pulak pada rakan-rakan lain dan cikgu-cikgu di sekolah. 
Satu sekolah pandang serong pada Aku sebab bawa bekal. 
Dalam usia yang begitu muda  Aku rasa sangat tertekan. Tak tertahan air mata. Akhirnya jatuh juga. 

Balik rumah dengan bekal yang masih tak luak,  Aku mengadu pada Emak.
"Mak, esok tak nak dah bawa bekal. Kawan-kawan gelak. Malu". 
"Ha.. Tahu pun malu. Orang lain puasa, kau tak nak puasa. Esok belajar puasa. " antara nasihat Emak Aku.

Jgn marah! Selamat berpuasa 🤣🤣🤣

No comments:

Post a Comment